skönhetsateljen.blogg.se

Välkomna till min blogg! Här vill jag dela med mig av mina tankar, funderingar och vardag både som egen företagare inom skönhetsbranschen och som vanlig förvirrad kvinna. Kommer även att dela med mig av både tips ,råd och rön. ...Våga vara vacker

Tatuering eller inte tatuering........det är frågan......

Publicerad 2014-09-04 22:42:55 i Allmänt,

Har länge haft många funderingar kring vad det som gör att man vill tatuera sig. När jag växte upp var det bara tuffingar, sjömän, musiker  och annat löst folk som var tatuerade. Inget illa ment men det var så det var. De senaste 20 åren har det skett en hel omvändning i hur folk ser på tatueringar. Det blev plötsligt modernt  med tribal mönster  men med tiden har dessa tribal ersatts av allt mer avancerade mönster , teknik , färger. Tatueringar har blivit konstart i sig själv. Fantastiskt! 
Vad händer så när man ångrar sin tatuering???Hur ser det ut om man vill ta bort den? Vad är alternativen?
Laser har varit den dominerande behandlingsalternativ  då det inte har funnits bra alternativa behandlingar. Detta har fungerat hyfsat bra men problemet med laser numera är att i takt med att folk vill ha alltmer färgrika tatueringar så finns det ingen  laser som kan ta  bl.a vit färg. Vad göra, om man nu ångrar sin tatuering?
Jag har jobbat de senaste åren men en alternativ metod där jag tatuerar ut tatueringen med mjölksyra, mjölksyra har vi i kroppen. Detta är en mer hälsosamt alternativ då mjölksyran fungerar som transportör, dvs den suger till sig färgen som ligger flyttande under huden , bildar en skorpa och spottar ut färgen.
Vad händer när man använder laser för att ta bort tatueringen, ju den skjuter in färgen in i kroppen, i bästa fall försvinner färgen genom lymfsystemet och ut ur kroppen men man har gjort studier på detta och man vet att en del färg sätter sig kring levern . Det kan man kanske inte tycka är speciellt farligt men vet du vad färgen du har på kroppen är blandad med?  Jag kan nämna att man har funnit bl.a kobolt , arsenik i tatueringsfärger. Det är tänkvärt tycker jag eller åtminstone bra att veta innan man tatuerar sig.
Upplever att de flesta som tatuerar sig eller funderar på att skaffa tatuering är väldigt pålästa när det kommer till tatuerare, metoder osv. men har inte en aning vad färgerna innehåller.........en liten tanke bara
Sov gott
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Virginia

Jag är leg. sjuksköterska med inriktning intensivvård och anestesi. Har jobbat inom skönhetsbranschen ett antal år bl.a som chef för akademikliniken i Malmö och mottagningen i Köpenhamn. 2013 öppnade jag min egen lilla salong. Min fina salong finns på Salong Engelbrektsgatan12, Malmö. Här jobbar jag tillsammans med två underbara frisörer, Roland som också är makeup artist, Therese som är även färgteknolog och utbildare för Matrix. Vi har även Martina hos oss som gör fransar och ser till att vi har fina naglar.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela